Rusza rewitalizacja bocznicy kolejowej

Zgodnie z planem na początku stycznia rozpoczęła się nowa inwestycja w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Projekt polega na rewitalizacji i modernizacji nieczynnej bocznicy kolejowej. Zakończenie prac planowane jest na trzeci kwartał 2015 r. Pierwsze pociąg wjedzie do szczecińskiego Parku Przemysłowego w połowie 2016 r.
Trwają także przygotowania do zadania realizowanego przez Gminę Miasta Szczecin, polegającego na modernizacji skrzyżowań przy ul. Stalmacha i Nocznickiego. Pozostała część infrastruktury kolejowej, niezbędna do otwarcia bocznicy kolejowej, zostanie odnowiona przez PKP Polskie Linie Kolejowe Ltd.
Bocznica, która ma zostać poddana renowacji, będzie pełniła funkcje niepubliczne, obsługując transport ładunków na potrzeby indywidualnych użytkowników. Połączenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego z linią kolejową zwiększy atrakcyjność tego obszaru, oferując jednocześnie ogromny potencjał w zakresie tranzytu materiałów i towarów. Celem Szczecińskiego Parku Przemysłowego jest przywrócenie możliwości dostarczania dużych elementów (np. Blachy, silniki, dźwigi, podnośniki, agregaty prądotwórcze i inne urządzenia), które są niezbędne do produkcji statków lub instalacji maszyn.
Ten projekt z pewnością zapewni przewagę konkurencyjną podmiotom działającym na terenie parku poprzez zmniejszenie kosztów i zwiększenie liczby dostępnych środków transportu. Nasi najemcy w pełni się z tym zgadzają, ponieważ często wspominali o potrzebie połączenia parku z południem Polski, kolebką produkcji stali. – mówi Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego.
Dawna Stocznia Szczecińska miała kilka bocznic kolejowych o łącznej długości torów 8 km. Niektóre z nich znajdowały się poza obszarem stoczni, na sąsiednich składowiskach, które już nie istnieją. Największa bocznica, która miała prawie 7 km długości i miała wiele gałęzi, znajdowała się częściowo (4,1 km) na terenie stoczni, docierając do wszystkich jej odcinków i służąc jako połączenie z torem PKP w parku Grabowo. W czasach zmian własności bocznica ta przestała działać. W rezultacie firmy działające w tym obszarze muszą trzymać się transportu drogowego.
Inwestycja jest finansowana głównie z istniejących zasobów Szczecińskiego Parku Przemysłowego Sp. Z oo, z czego 40% pochodzi z projektu „Zwiększenie atrakcyjności Szczecińskiego Parku Przemysłowego”, który jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego UE na 2007–2013.